Kan man dø af rygsmerter?

Kan man dø af rygsmerter

Kun få forskningsstudier har undersøgt den potentielt reducerede levetid pga. af rygsmerter (lændesmerter, rygsmerter i brystryg). Det er især interessant med henblik på en befolkning, som bliver ældre og ældre og når der kontrolleres for genetiske faktorer.

Universitetet Sydney, Universitetet Toronto og Syddansk Universitet har undersøgt, om rygsmerter øger dødeligheden. De har undersøgt det med henblik på alle årsager og sygdomsspecifik med henblik på hjertesygdom (koronarsygdom) med tvillinger, som var over 70 år gamle. Studiet er baseret på 4.391 deltageres data.

Forskerne lavede statistiske analyser og identificerede dødelighedsraten ved rygsmerter, både sygdomsspecifik (konorarsygdom) og ved alle årsager. Analysen blev også justeret for forstyrrende faktorer som fysisk funktionsevne og depressive symptomer. Analysen blev lavet både for alle deltagere og for tvilling parrene.

Hvad var forskernes resultat?

Ældre mennesker, som klager over rygsmerter, har en 13% øget risiko for dødelighed per leveår, men der findes ingen kausal sammenhæng. Der er ingen sammenhæng mellem rygsmerter og hjerte-kar-specifik dødelighed. Indflydelsen fra fælles familiære faktorer er usandsynlig.

Rygsmerter kan således være en del af et mønster af dårligt helbred, som øger dødelighedsrisikoen i den ældre befolkning. Du kan altså ikke dø af rygsmerter, men du kan sagtens dø med rygsmerter.

Fernandez, M/Boyle, E/Hartvigsen, J/Ferreira, ML/Refshauge, KM/Maher, CG/Christensen, K/Hopper, JL/Ferreira, PH 2017: Is this back pain killing me? All-cause and cardiovascular-specific mortality in older Danish twins with spinal pain, European Journal of Pain, doi: 10.1002/ejp.996, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28211588

Picture of Dr. Laura Meier
Dr. Laura Meier

Laura er klinikmanager hos Balance Kiropraktik og leder afdelingen Qigong og stressreduktion. Hun har et diplom fra Oldenburg Universitet i Tyskland i "Qigong - sundhedsfremme og bevidsthed gennem selvregulerende fremgangsmåder inden for traditionel kinesisk medicin" og tilbyder træning i Qigong og stresshåndtering. Hun elsker videnskab og brænder for, hvordan forskningsresultater og medicinsk viden kan bruges i hverdagen.

Laura_150x150.png

Dr. Laura Meier